De Cessna Citation II PH-LAB is een van de onderzoeksvliegtuigen van het NLR. Het vliegtuig is gezamelijk van en wordt gezamenlijk geopereerd met de TU Delft, Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Oorspronkelijk ontworpen voor zakenverkeer is dit vliegtuig door het NLR en de TU Delft uitvoerig aangepast om als flexible onderzoek platform te dienen. De Citation II is een tweemotorig zakenvliegtuig van conventioneel aluminium. Het heeft twee Pratt & Whitney JT15D-4 turbofan motoren welke een maximum hoogte van meer dan 13 km (43,000 ft) en een maximum snelheid van 710 km/h (385 KTAS) mogelijk maken. De vliegenvelope maakt een breed scala aan vliegoperaties mogelijk. Apparatuur aan boord bestaat uit drie Electronic Flight Instrument System (EFIS) schermen, een Flight Management System (FMS) met Global Positioning System (GPS) sensor en een Flight Director / Autopilot. E-GPWS en TCAS zijn de afgelopen jaren toegevoegd. De Citation heeft een 10.7 m3 drukcabine met plaats voor maximaal acht waarnemers en twee vliegers.

Karakteristieken:

  • MTOW - 14,600 lbs
  • Max Payload - 3,100 lbs
  • Max Altitude - 43,000 ft
  • Max Speed (Sea level) - 262 KIAS
  • Max Endurance - 5 hours
  • Max number cabin seats - 8
  • P&W JT15D-4 jet engines
  • EFIS
  • FMS
  • RVSM
  • E-GPWS
  • TCAS
  • een separaat electrisch system voor test apparatuur
  • een additioneel stand-alone 3000 psi hydraulisch systeem voor het opereren van test apparatuur of onderzoeks actuators;
  • voorzieningen voor bevestiging van externe lasten aan de romp, zoals een externe instrumentatie gondel of een radar;
  • verschillende wijzigingen in cockpit en cabine voor test apparatuur;
  • een multi-kanaal digitaal data registratie systeem dat een groot aantal parameters met hoge nauwkeurigheid en hoge data snelheid kan registreren.
  • een “antenne rek” op de romp van het vliegtuig voor de bevestiging van antennes, als ook speciale antenne bevestigingen onder de vleugel;
  • een programmeerbaar high-resolution LCD display dat voor de instrumenten in het rechter instrumentenpaneel bevestigd kan worden.

Verschillende van deze voorzieningen zijn aangebracht in het interne NLR programma on de Citation te configureren als Future Aircraft Systems Testbed (FAST).

In de Future Aircraft Systems Testbed (FAST) configuratie levert de PH-LAB de mogelijkheden voor het testen van een varieteit aan nauwkeurige sensoren en andere apparatuur of complete systemen onder werkelijke vliegcondities (temperatuur, trillingen, EMI etc.). Recent zijn experimenten gedaan met datalink, gebruik makend van VHF radio, satelliet verbindingen en Mode-S. Deze experimenten zijn uitgevoerd in verschillende Air Traffic Management onderzoeksprojecten. FAST biedt ook mogelijkheden voor human factors en human-machine interfacing (HMI) onderzoek in werkelijke vliegcondities. 

Voor atmosferisch onderzoek in de troposfeer en de lagere stratosfeer kan de PH-LAB uitgerust worden met apparatuur om luchtmonsters te nemen op grote hoogte, tot 13 km (43,000 ft). Het vliegtuig wordt ook gebruikt voor remote sensing onderzoek met een extern gemonteerde, zijwaarts kijkende Synthetic Aperture Radar (SAR). Onderzoek naar milieuvriendelijke operaties is een andere focus.