De Fouga CM-170 Magister is in de beginjaren ’50 van de vorige eeuw ontwikkeld als een lichte tweemotorige jager/trainer voor de Franse Armée de l’Air (ALA) door het Franse Air Fouga. Het toestel is voorzien van twee achter elkaar geplaatste zitplaatsen in een drukcockpit. Het toestel werd gekenmerkt door een V-vormige staartsectie en werd mede een commercieel succes omdat het als trainer en als lichtbewapende dagjager kon worden gebruikt. De Fouga Magister is dan ook aan vele landen verkocht. Een speciaal voor de Aéronavale ontworpen versie werd de CM-175 Zéphyr die met een haak voor vliegdekoperaties werd uitgerust; het toestel is echter nooit in serie geproduceerd.

In mei 1958 werd Air Fouga overgenomen door Ets. Henry Potez; de firmanaam werd Potez-Air Fouga. In 1966 werd ook Potez overgenomen door Sud-Aviation. Enige tijd later veranderde de naam door fusies met andere firma’s in Aérospatiale. Ook de Duitse Luftwaffe had belangstelling voor de Fouga Magister; er werden er 40 gekocht en nog eens 244 in licentie door Heinkel-Messerschmitt (Union-Sud) afgeleverd voor Luftwaffe en Marineflieger.

Andere licentiebouwers waren het Finse Valmet Oy en het Israëlische IAI. De Fouga Magister was in dienst van de luchtmacht van Algerije, België, Brazilië, Kameroen, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Cambodja, Libanon, Marokko, Rwanda, El Salvador, Togo en Oeganda.

Het succes van de Fouga Magister werd onderstreept doordat twee luchtmacht-demonstratieteams het toestel jarenlang gebruikten; de Franse "Patrouille de France" en de Belgische "Rode Duivels".

In het begin van de jaren '80 van de vorige eeuw werden de toestellen van de Franse luchtmacht vervangen door de Sepecat Jaguar. Sindsdien zijn veel Magisters over de hele wereld door verzamelaars opgekocht.

Ook in 2007 is de Fouga Magister nog steeds operationeel is bij diverse kleine luchtmachten in Afrika; om hoeveel toestellen het gaat is niet bekend.

In totaal werden 929 toestellen gebouwd, waarvan 130 van het type CM-170.2